Modern Samenwerken

Modern SamenWerken: NOOIT meer iemand in dienst

Roos Wouters Nieuws Leave a Comment

Medestander Cosmas Blaauw, oprichter van SharePeople, gelooft niet meer in het dienstverband. Hij maakt mensen veel liever mede-eigenaar want of je nu klant, leverancier, medewerker of alle drie tegelijk bent, bij SharePeople Coöperatie maakt dat niet uit. Iedereen kan mede-eigenaar worden waardoor er volgens Cosmas een heel positieve vibe ontstaat die ze nooit bereikt zouden hebben met mensen in vaste dienst. Daarom wil Cosmas nooit meer iemand in dienst. Nooit meer? Nou voor één groep werkenden wil hij nog wel een uitzondering maken: voor ondernemers-met-een afstand-tot-de-arbeidsmarkt.

Van een idee is SharePeople in 2,5 jaar tijd gegroeid tot een organisatie die aan meer dan 30 mensen werk geeft. Toch is er -naast de oprichters- niemand in dienst. En als het aan Cosmas Blaauw ligt blijft dat zo: “SharePeople is nog lang niet uitgegroeid, maar ik maak mij geen enkele zorgen of we die groei aan kunnen met ons team. Hoe harder we groeien, hoe makkelijker het wordt om een goed team op de mat te brengen. Dat komt omdat we vaker kunnen ‘doorwisselen’. Een team van louter huurlingen, dat dan weer wel. Een perfecte mix van ervaring, ambitie en talent. SharePeople gaat het anders doen!

Vaak wordt er gezegd dat als je niet in dienst bent van een organisatie, dat er dan geen commitment is. Maar, SharePeople denkt dat er veel betere manieren zijn om commitment te creëren. Dat commitment zit niet zo zeer in ‘salaris’, maar veel meer in ‘purpose’.  

Iedereen die voor SharePeople werkt of klant is van SharePeople, kan mede-eigenaar van onze coöperatie worden. Of omgekeerd: als wij een bepaalde expertise zoeken, dan zoeken we die eerst in ons eigen netwerk van klanten. Gelukkig allemaal ondernemers!

Werknemers in beweging krijgen is lastig

Toen ik net was afgestudeerd en aan het solliciteren was voor een ‘management trainee’ klasje, droomde ik ervan om carrière te maken in een grote betekenisvolle organisatie waar ik dan uiteindelijk leiding aan zou mogen geven. Een grote groep mensen die zou luisteren naar wat ik te vertellen zou hebben en die ik vervolgens zou bewegen tot grootse daden. 

Ik ben blij dat het er nooit van gekomen is, want het idee om een grote groep werknemers in beweging te krijgen en aan te sturen lijkt me nu een nachtmerrie. De gedachte dat het anders kan en dat ik het over een andere boeg zou gooien ontstond al tijdens mijn eerste werkgever. Daar moest ik luisteren naar een middle-manager die zichzelf iets te graag hoorde praten en alleen maar bezig was met zijn volgende carrière stap en zijn bonus. En als ik goed mijn best zou doen, zou ik later net zo’n bonus verdienen als hij deed door anderen voor zijn karretje te spannen. Ik nam al snel ontslag en ging reizen, want ik had genoeg geleerd. Zo moet het dus niet, mensen in beweging krijgen. 

Ondernemerschap in ontwikkelingslanden

In 2004 ben ik de Sharepeople Foundation begonnen. Deze stichting zette managers van Nederlandse bedrijven in bij bedrijven in o.a. Kenya. En ondanks dat die Nederlanders dachten dat ze veel aan de Kenyaanse ondernemers konden leren, was het meestal andersom: De Nederlandse managers leerden met name op sociaal vlak. Ze leerden vertrouwen te krijgen. En om dat vertrouwen te krijgen, moest het eerst gegeven worden. En dat was niet altijd gemakkelijk. Het waren impactvolle levens- én ondernemerslessen. Het programma werkte beter met zzp’ers, want die zijn vaker gewend om in steeds weer andere omstandigheden te presteren. En ze wonnen sneller het vertrouwen. 

Ga uit van vertrouwen, ook bij het aantrekken van talent

Dat ‘uitgaan van vertrouwen’ is ook de basis van het huidige SharePeople (opgericht in 2017 en alleen in naam verwant aan de voormalige Sharepeople Foundation). Ik ben daarvoor vooral geïnspireerd geraakt door Ricardo Semler die dat ‘vertrouwen in mensen’ in zijn bedrijf tot in de finesse heeft doorgevoerd. Controle is duurder dan vertrouwen, dat geldt zeker in de verzekeringswereld. Alle controlemechanismen hebben die verzekeringswereld volkomen onbegrijpelijk en in-transparant gemaakt. En naast dat het als systeem duur is, verliezen klanten juist door die controle het vertrouwen in de organisatie en lopen ‘laag risico-klanten’ weg, waardoor het voor ‘hoog risico klanten’ onbetaalbaar wordt. 

Lang leve de modern werkenden!

Dit ‘uitgaan van vertrouwen’ is de corebusiness van SharePeople. En daar sluit onze bedrijfscultuur ook bij aan. We willen snel groeien, maar het gaat nooit in een rechte lijn omhoog. Verandering is de enige constante en dat kan niet zonder het volledige vertrouwen te geven aan nieuwe mensen die voor ons gaan werken. Daarmee zorg je er ook voor dat deze nieuwe mensen direct gemotiveerd zijn. Flexibel zijn betekent ook dat we steeds andere competenties en kennis zoeken. En dat betekent dus ook dat je soms weer afscheid van mensen moeten nemen als die niet snel genoeg leren of mee bewegen. Afscheid van werknemers nemen, geeft altijd enorm veel negatieve energie en leidt af van de groeidoelstelling. Bij ‘modern werkenden’ is dat veel minder het geval en ga je veel makkelijker en sneller goed uit elkaar. Als dat al nodig is. Want, ‘uit elkaar gaan’ is nauwelijks voorgekomen tot nu toe. Iedereen blijft ‘part of the family’ en vroeg of laat doen we weer een project samen. Dat is met een ontslagen oud-werknemer hoogst ongebruikelijk.

Coöperatie van klanten en modern werkenden

Sinds kort gaan we bij SharePeople dus nog een stap verder. We geven alle klanten en leveranciers de mogelijkheid om mede eigenaar te worden en op die manier mee te denken en te beslissen over de koers van de organisatie. Of je klant, leverancier, medewerker (feitelijk hetzelfde als leverancier) of alle drie tegelijk bent, maakt bij de SharePeople Coöperatie niet uit. Het zorgt voor een positieve vibe die we nooit hadden bereikt met mensen in vaste dienst. De enige uitzondering die ik in de toekomst wil maken is voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Om op die manier wat meer zekerheid te bieden. Maar…ondernemers-met-een afstand-tot-de-arbeidsmarkt hebben mijn sterke voorkeur. Lang leve de modern werkenden!

SharePeople en haar 1600 leden zijn medestander van de Werkvereniging
Auteur Cosmas Blaauw is mede oprichter van SharePeople

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *