Rechtszaak tegen de Staat in het nieuws

Roos Wouters In de pers, Nieuws Leave a Comment

Op 20 november was in de rechtbank van Den Haag de mondelinge behandeling van de rechtszaak tegen de Staat die vier zzp’ers, met steun van de Werkvereniging, hadden aangespannen tegen de Staat omdat de verdeling van de corona-noodsteun wat ons betreft oneerlijk en onrechtmatig is. De rechtsvraag luidt: Mocht de Staat zijn burgers ongelijk behandelen bij het nemen van compensatiemaatregelen voor de gevolgen van corona, erkennende dat burger noch bedrijf zich tegen de gevolgen van corona en de bestrijding daarvan kon voorbereiden?
Ons standpunt is duidelijk, nee dat mocht de Staat niet.

Ter verduidelijking:  Als we de zzp’er gelijkstellen aan een werknemer, beide leveren arbeid en leven daarvan, dan moest de zzp’er het doen met steun op bijstandsniveau en werd het inkomen van de partner getoetst. De werknemer kreeg “gewoon” het salaris doorbetaald, dankzij de NOW-regeling, ook als de werknemer werkloos thuis zat. Als we de zzp’er gelijkstellen aan een onderneming, beide werken voor eigen rekening en risico, dan werd bij de zzp’er de factor arbeid (zijn inkomsten) niet gecompenseerd, alleen, onder voorwaarden, de vaste lasten. Bij een onderneming met personeel werd de factor arbeid wel, tot 90%, gecompenseerd door die NOW-regeling. In andere Europese landen is dit anders en beter opgelost voor zzp’ers. De advocaten Arthur de Groot (links) en Jan-Koen Sluijs (rechts op foto) van Coupry en twee van de eisers, Simone Janssen en Arjen Mooijer, hebben bij de drie(!) rechters gepleit. De Staat had ook twee advocaten en er waren diverse mensen van de ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Economische Zaken en Klimaat aanwezig.

De behandeling bevatte veel juridisch jargon, moeilijk te begrijpen voor niet-juristen. Dat is helaas vaak zo in rechtszaken. In tegenstelling tot de landsadvocaat hadden de rechters wel oog voor de mens achter de juridische eisen.Op 17 januari volgt de uitspraak. We wensen de rechters veel wijsheid toe en hopen op een goede en rechtvaardige afloop.

Media aandacht

Ondanks het feit dat de verkiezingscampagne natuurlijk veel media-aandacht opeist, konden we met de rechtzaak toch op redelijk wat media-aandacht rekenen. Zo startte Roos haar dag om 6.20 uur bij BNR Nieuwsradio.Voor het Paleis van Justitie wachtte een cameraploeg van Hart van Nederland op haar en ondertussen zagen we artikelen over de rechtszaak op Nu.nl en de Telegraaf verschijnen.

Roos Wouters is aanjager van de Werkvereniging, een belangenplatform voor Modern Werkenden. Bij ons staat het werk en de werkenden centraal, niet de contractvorm.

Steun de Werkvereniging en zet je handtekening. Hoe groter onze achterban, hoe luider onze stem in de politiek en hoe groter onze impact. Laat je horen, sluit je aan.

Het werken van nu is allesbehalve vast. Het denken helaas nog wel. Met jouw support maken we impact. Voor iedereen.

Sluit je aan bij al ruim 200.000 Modern Werkenden voor de arbeidsmarkt van morgen.
Zet je handtekening.

Aanmelden Ik steun de Werkvereniging!
Ik steun de Werkvereniging!

dit veld niet invullen s.v.p.