De stem van Modern Werkenden toeter Werkvereniging

Succesvolle lobby tegen nieuwe Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties (zzp).

Roos Wouters Nieuws Leave a Comment

De nieuwe wet die schijnzelfstandigheid moet tegengaan, is gedoemd te mislukken. Naast de vele reacties op de internetconsultatie van zzp’ers, werkgevers- en zzp-organisaties, liet ook het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) weten dat de wet niet de gewenste duidelijkheid zal scheppen of iemand als zzp’er ingezet kan worden of in loondienst moet werken. Het ART concludeert dat de wet meer regels voor burgers en bedrijven zal opleveren, zonder dat het probleem wordt opgelost.

,,Van een door het ministerie ingeschatte daling van structurele regeldruk zal dan ook geen sprake zijn”, aldus het ATR.

Geslaagde lobby Werkvereniging

Er is een recordaantal van 1.111  reacties ingediend op de internetconsultatie Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden. Naast zo’n honderd organisaties, hebben iets meer dan duizend individuele zzp’ers een reactie ingediend. Er is dan ook massaal gehoor gegeven aan onze oproep om te reageren. De door ons aangedragen argumenten lazen we maar liefst 366 keer terug.

Rechtsvermoeden is symboolwetgeving

Ons argumenten “Het rechtsvermoeden is symboolwetgeving. Om de problemen op de arbeidsmarkt op te lossen is een hervorming van ons sociaal stelsel nodig.” werd het meest genoemd (35 keer). Gevolgd door het argument: “De wet DBA is een inperking van mijn persoonlijke rechten zoals geborgd in het internationale Verdrag voor Economische, Sociale en Culturele Rechten, als ook door het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens.” Dit argument lazen wij 32 keer terug in de reacties op de internetconsultatie.

Massaclaim van zzp’ers tegen de Staat

Ook het argument: “Deze dreigende grootschalige beknotting en inperking van de rechten van Zzp’ers kan aanleiding zijn tot een massaclaim van ZZP’ers tegen de Staat der Nederlanden. Ik zal daar graag aan deel nemen omdat ik als zelfstandig ondernemer niet in het harnas van een loonslaaf wil worden geperst.” werd veelvuldig gebruikt (28 keer).

Luister naar de wens van de werkenden!

Als Werkvereniging hebben wij de afgelopen jaren voortdurend gewaarschuwd dat de voorgestelde vernieuwing van de Wet DBA, niet op steun van de zelfstandigen kon rekenen. Kennelijk dacht Minister van Gennip dat het allemaal wel mee zou vallen. Ze bleef vasthouden aan haar plannen. Wij zijn dan ook blij en dankbaar dat zo veel zelfstandigen van zich hebben laten horen. Nu zijn wij vooral heel benieuwd naar de inhoudelijke reactie van demissionair minister Karien van Gennip. Deze massale kritiek op de wet kan niemand meer verbazen, toch?

Een overleg met de (nieuwe) Tweede Kamer over haar zzp-beleid staat gepland op 25 januari 2024.

Steun jij de Werkvereniging zodat we nog meer impact kunnen maken?