Moderne zekerheid zorgt voor vertrouwen en ondernemendheid

De ideale arbeidsmarkt van Jip de Ridder, oprichter van CommonEasy en medestander van de Werkvereniging, is er een waarin werk niet meer in het teken staat van het genereren van een inkomen om jezelf in leven te houden, maar waarin het statische markt-concept plaatsmaakt voor de ruimte waarin mensen precies kunnen doen waar ze goed in zijn. Waar ze echt warm van worden. Als voorbeeld noemt Jip Wikipedia is een mooi voorbeeld daarvan.

“Niemand krijgt direct betaald om artikelen op Wikipedia te schrijven, maar het is wel de grootste online encyclopedie wereldwijd.”

Jip de Ridder

Een ideale arbeidsmarkt kan ontstaan als mensen genoeg zekerheid ervaren en weten dat ze hun maandelijkse kosten kunnen managen. Als ze een zekere mate van veiligheid ervaren omdat er een vangnet is voor als hun inkomsten wegvallen. Met het gevoel dat het niet fout kan gaan, ben je veel beter in staat om meer te geven en te creëren. Het omgekeerde zie je in de VS waar de mensen die geen verzekering hebben hun bedrijf moeten verkopen om de kosten van een ziekte van zichzelf of een familielid te dekken. Die onzekerheid werkt verlammend en destructief.

Moderne Solidariteit

Door de maandelijkse kosten voor een inkomensverzekering bij ziekte zo laag mogelijk te houden met de wetenschap dat je bij ziekte ergens op terug kunt vallen, zorg je juist voor een gevoel van veiligheid en zekerheid. Dat hoeft niet duur te zijn als je een systeem gebruikt dat mensen faciliteert elkaar kleine bedragen te schenken als er iemand ziek wordt. Zo stimuleer je mensen ook om vertrouwen in elkaar te hebben en elkaar op andere manieren te ondersteunen. Het is echt heel mooi om te ervaren hoe het is om iemand anders in nood te helpen. Dat ervaar je niet bij een traditionele arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Nu komt de overheid komt met een verplichte AOV waar weinig ondernemers vertrouwen in hebben en daarmee gaan ze lijnrecht tegen deze ontwikkeling in. Dat is zonde omdat deze verplichte AOV mensen de kans ontneemt om vertrouwen in elkaar te ontwikkelen juist nu we in crisistijd heel veel vertrouwen nodig hebben. En daarbij drijft de verplichte aov de maandelijkse kosten ook nog eens op waardoor mensen minder ruimte overhouden voor vrij ondernemerschap. Dat zijn twee negatieve ontwikkelingen die we zeker nu niet kunnen gebruiken.

Een van de moderne oplossingen

Met CommonEasy hebben wij een betaalbare oplossing gecreëerd om een inkomen veilig te stellen voor als je ziek wordt. Een soort broodfonds, maar dan zonder instapkosten, wachttijden en vergaderingen. Je betaalt een bedrag per maand, waarvan een klein gedeelte besteed wordt aan het ondersteunen van mensen uit je netwerk als die ziek worden. Maar het grootste gedeelte gaat naar je eigen spaarrekening voor later.

Zo zorgen we ervoor dat mensen elkaar leren vertrouwen en betrokken raken bij elkaars herstel. Daardoor zien we ook hoe krachtig het is als mensen ervaren hoe het is om voor elkaar klaar te staan. Het wantrouwen is de afgelopen jaren toegenomen maar door op deze moderne wijze de solidariteit weer tastbaar te maken ervaren onze deelnemers dat de meeste mensen deugen. Dat de meeste mensen mooie dingen willen doen en niet enkel gefocust zijn op geld verdienen. Wij zien CommonEasy dan ook als een soort case study die tastbaar maakt welke rol je (potentiële) netwerk in je leven en de maatschappij kan innemen.

Geef the ‘right to challenge’

De overheid zou de samenleving juist uit moeten nodigen om met een beter idee te komen dan bijvoorbeeld de verplichte AOV. Een ‘right to challenge’ waarin ruimte is voor experiment en waarbij mensen zelf kunnen besluiten om in te stappen of niet. Op die manier kunnen we ontdekken wat in de nabije toekomst kan werken en wat niet. The right to challenge geeft mensen het recht om met iets beters te komen. Wanneer mensen denken dat ze een publieke taak zelf beter kunnen uitvoeren met een beter, slimmer of goedkoper resultaat hebben ze het recht om hun initiatief hier tegenover te zetten. Dat kan dus ook op de verplichte AOV worden toegepast. We denken dat de Werkvereniging de aangewezen partij is om de overheid erop te wijzen dat Modern Werkenden behoefte hebben aan het recht om met iets beters te komen.

Zekerheden APK

Hoe mooi zou het zijn als er een soort APK keuring komt voor alles wat over sociale zekerheden gaat. Een digitaal dashboard dat inzicht geeft over je eigen sociale zekerheden. Met alle mogelijke regelingen met betrekking tot iedere mogelijke werksituatie. Heel laagdrempelig en gelaagd informatie beschikbaar stellen, waarmee iedereen zonder al te veel moeite kan begrijpen wat er is en wat het inhoud. Zo krijgen mensen de ruimte om gedegen en bewuste keuzes te maken over complexe vraagstukken zonder dat je ze hun autonomie ontneemt. Op die manier kunnen mensen zelf beslissen hoe ze hun sociale zekerheden het best kunt inrichten zonder ze met een verplichting het vertrouwen in elkaar te ontnemen.

Auteur: Jip de Ridder (op de foto rechts) heeft CommonEasy samen met zijn broer (op de foto links) opgericht