Minister van Gennip: trap er niet in! Wat de SER doet heet meestribbelen.

Roos Wouters Nieuws Leave a Comment

Advies SER: drie nieuwe plekken in Raad voor zelfstandigen. Wel binnen bestaande kaders.

Wij vinden het ledenmodel ontzettend ouderwets en hebben ons hier dan ook nooit actief voor ingezet. Liever zien wij ons als een vernieuwingsbeweging waarbij je je kan aansluiten. Maar ook als je geen traditioneel ‘lid’ van een Vereniging wilt worden, dan kan je Jouw Stem via ons laten horen door gratis deelname aan ons permanente online onderzoek. Zo brengen we voortdurend in kaart wat Modern Werkenden nodig hebben op een arbeidsmarkt in beweging. Lid of geen lid. De belangrijkste punten pakken wij op. Dat vinden wij wel zo modern, transparant en solidair.

Maar juist omdat wij ‘niet genoeg directe leden’ hebben, oordeelt de SER dat de Werkvereniging niet wordt gezien als een “behartiger van de sociaaleconomische belangen”, waardoor wij niet in aanmerking komen voor een zetel in de SER.

Gelukkig is dit een advies aan de Minister, geen besluit.

Wij adviseren de minister dan ook om het SER advies niet op te volgen omdat ze zo de rem op de hoognodige vernieuwing van arbeidsmarktbeleid gegarandeerd in stand zal houden. Wat de SER doet heet meestribbelen. Meestribbelen is een vertragingstactiek om concrete resultaten en afspraken tegen te houden. Zo geven ze wel gehoor aan het feit dat de belangen van zp’ers beter vertegenwoordigd moeten worden door extra zetels beschikbaar te stellen. Maar meteen daarna adviseert de SER dat alleen de gevestigde partijen mogen bepalen wie aan hun voorwaarden voldoen (lees: wie braaf aan de leiband van de gevestigde orde meeloopt). Wij zullen de minister dan ook waarschuwen hier niet in te trappen.

Tegelijkertijd kijken wij ook pragmatisch naar het advies.

Willen ze ‘directe leden’? Dan regelen we directe leden ;). Maar dan wel alleen om aan te tonen dat wij niet de enige zijn die vinden dat het arbeidsmarktstelsel en de manier van belangenvertegenwoordiging hoog nodig hervormd moet worden. Doe je mee? Ja, ik word deelnemer!

Deze week hebben wij een aantal potentiële Medestanders* een zeer voordelig aanbod gedaan waardoor al hun leden/werkenden de mogelijkheid hebben zich een jaar kosteloos bij ons aan te sluiten. We hebben inmiddels acht nieuwe Mini-Medestanders en ons ledental groeit snel. Welkom nieuwe deelnemers!

Toch zijn wij zeker nog niet klaar met plannen smeden om te laten zien dat wij de stem van een grote groep werkenden laten horen. Heb jij ideeën over hoe wij dit statement luidt en duidelijk kunnen laten horen? Schroom dan vooral niet om contact met Roos op te nemen want het kan niet vaak genoeg gezegd worden: Zonder jullie deelname, stellen wij niks voor!

*Medestanders zijn organisaties die ons sponseren omdat zij achter de onafhankelijke visie van de Werkvereniging staan.

Lees hier het advies van de SER