Nee tegen aov

Persbericht: Tweede Kamer ontvangt petitie

Roos Wouters Persberichten Leave a Comment

21.000 keer ‘NEE tegen verplichte AOV voor zelfstandigen’

Den Haag, 30 mei 2023 – Vandaag heeft Roos Wouters, oprichter van de Werkvereniging, de petitie tegen een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering speciaal voor zelfstandigen aan de Tweede Kamer overhandigd.

“Maar liefst 21.000 mensen onderschreven de petitie tegen de verplichte AOV speciaal voor zzp. Dat betekent niet dat zelfstandigen onsolidair zijn. Zo pleit deze petitie voor een sociaal stelsel voor alle werkenden. Daar is dus wel draagvlak voor. Een stelsel voor alle werkenden past ook veel beter bij een moderne arbeidsmarkt waarin mensen steeds vaker van arbeidsrelatie veranderen en werkvormen combineren,” aldus Wouters.

Geen draagvlak voor aov zzp, wel voor basisvoorziening alle werkenden
Dat de weerstand tegen de voorgestelde AOV-plicht voor zelfstandigen breed gedragen wordt, blijkt ook uit de enquête van de Vereniging Zelfstandigen Nederland (VZN). Tweeënzeventig procent van ondervraagden is tegen een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor IB-ondernemers. Evenals de Werkvereniging, zien Hans Borstlap, de voorzitter van de commissie regulering van werk, en Cristel van de Ven (VZN) liever dat de minister aan de slag gaat met de ontwikkelen van een collectieve basisvoorziening arbeidsongeschiktheid voor alle werkenden.

Plan van kabinet zelfs onuitvoerbaar
De beroepsfederatie Register Risico Adviseur Duurzame Inzetbaarheid (RADI-AOV) noemt het plan van het kabinet zelfs onuitvoerbaar. “De uitvoering gaat een heel groot probleem worden. De Belastingdienst krijgt moeite met het innen van de premies. Het UWV zal gaan worstelen met het uitvoeren van de regeling,” zo concludeerde de RADI naar aanleiding van een kennissessie over de verplichte AOV voor zelfstandigen. “Eigenlijk moet het hele stelsel van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen op de schop”, zegt ook RADI-AOV. “Liever willen we een algemene basisvoorziening die geldt voor alle werkenden. Dat moet dan eerlijk en betaalbaar zijn voor heel werkend Nederland.”

Zet de werkenden centraal, niet de werkvorm
Tijdens de petitieaanbieding zal Wouters de Kamerleden dan ook verzoeken om minister van Gennip op het hart te drukken om werk te maken van een collectieve arbeidsongeschiktheidsregeling voor alle werkenden.

“Wat mij vooral opviel is dat er vooral ‘rechtse’ Kamerleden de petitie in ontvangst kwamen nemen en begripvol luisterden naar de argumenten voor inclusief stelsel. Zij stelden het eens te zijn met de petitie, maar het feit blijft dat de meerderheid nog steeds voor een verplichte AOV is. Het is daarom ontzettend jammer dat politiek links geen gehoor geeft aan de oproep. Echte solidariteit voor alle werkenden, waarvoor de petitie pleit, zou links tenslotte ook aan moeten aanspreken. Zonde dus dat er niet geluisterd wordt naar de roep uit de maatschappij en dat de politiek niet openstaat voor andere invalshoeken.”, aldus Wouters.