Werkvereniging

Noodfonds zzp’ers noodzakelijk en rechtvaardig

Roos Wouters Persberichten 3 Comments

PERSBERICHT

Amsterdam, 16 maart 2020 — De uitspraak van minister Wiebes van Economische Zaken in het programma WNL heeft de zzp’ers die zich laten vertegenwoordigen door de Werkvereniging geschokt. Aanvullende maatregelen tijdens deze crisis zijn nodig voor alle werkenden.

De Werkvereniging krijgt sinds de uitspraak van minister Wiebes dat zzp’ers niet op extra financiële steun hoeven rekenen, verontruste reacties en eist dat het kabinet ook maatregelen voor zzp’ers neemt. Het Coronavirus raakt iedereen. De overheid kan deze bevolkingsgroep en hun gezinnen niet aan hun lot overlaten.

De stroom van reacties gaat ook vandaag door. Roos Wouters, oprichter en aanjager van De Werkvereniging: “Minister Wiebes creëert pure rechtsongelijkheid. Elke vorm van ondernemen brengt risico’s met zich mee. Maar de risico’s van deze pandemie kon niemand voorzien. Maak zelfstandigen geen tweederangsburgers. Ook zij hebben gezinnen, betalen belasting en zijn onmisbaar voor de economie. Ze moeten zich wel verplicht tegen arbeidsongeschiktheid verzekeren maar als ze ook geraakt worden door de Coronacrisis dan lossen ze het ineens zelf maar op. Wij vinden dat onrechtvaardig en onverantwoord.”

De Werkvereniging zal de komende dagen zoveel mogelijk samenwerking zoeken met andere organisaties die opkomen voor zzp’ers en andere Modern Werkenden. Ze roept alle politieke partijen op om daadwerkelijk te laten zien dat ze ook deze bevolkingsgroep vertegenwoordigen. Wouters: “Er is al onduidelijkheid genoeg. Neem de onrust weg, zet de nieuwe zzp-wetgeving aan de kant en focus nu op het bezweren van de crisis. Ga geen politiek bedrijven, durf juist nu onorthodoxe maatregelen te nemen die keihard nodig zijn.”

De Werkvereniging roept haar leden en alle andere zzp’ers op onderstaande petitie te ondertekenen.

De Werkvereniging hoopt ook dat alle (Modern) Werkenden bereid zijn hun zelfstandig werkende collega’s te ondersteunen. Hun handtekening onder deze petitie wordt erg gewaardeerd.

Noot voor de redactie

De Werkvereniging komt op voor de belangen van Modern werkenden. De Werkvereniging is ook spreekbuis voor andere aanjagers van vernieuwing.

Vertegenwoordigers van de pers kunnen contact opnemen met Roos Wouters: roos@werkvereniging.nl of telefonisch op 06 24 66 86 11

Comments 3

1. Wij zorgverleners op basis ZZPer kunnen gestructureerd ingezet worden ter ondersteuning, want collega’s in vast dienstverband lopen steeds meer gevaar om zelf ziek te worden en in één burn-out terecht te komen. Het maakt nu niet uit waarom een ZZPer gekozen heeft om als ZZPer te werken, er is nu geen tijd voor discussie maar er moet gehandeld worden.

2. Wij melden ons als hulpverleners allemaal om te ondersteunen in tijden van crisis. Echter word er wel gezegd dat diezelfde zelfstandig ondernemende hulpverleners het verder kunnen uitzoeken. Mijn voorstel is : betaal iedere zelfstandige hulpverlener op factuur basis hun loon tijdens het uithelpen in crisissituaties als deze en we hebben een win win situatie.