Vernieuwen doen we samen

Niet door de polder gehoord dus ook niet met het voorstel akkoord!

Roos Wouters Persberichten 2 Comments

ZZP’ers en andere zelfstandigen worden verplicht om te betalen voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering die speciaal voor hen in het leven wordt geroepen. Tenminste, als het aan de werkgevers en werknemersorganisaties ligt, die daar op verzoek van minister Koolmees in de Stichting voor de Arbeid (STAR) over hebben mogen overleggen. Vandaag hebben zij hun advies aan minister Koolmees (D66) aangeboden. Het gaat zzp’ers zo’n € 200 per maand kosten. Wanneer je precies voor uitkering in aanmerking komt is nog niet duidelijk. Het eigen aov-voorstel van 23 belangenorganisaties onder leiding van de Werkvereniging is bij dit besluit genegeerd. Ook in dit geval hebben koepels van werkgevers en werknemers weer over de zelfstandigen en hybride werkenden mogen beslissen.

Wat is er samengevat gebeurd?

• Bij het pensioenakkoord van werkgevers en werknemers, is besloten dat zelfstandigen een verplichte AOV moeten krijgen.
  • Partijen in de STAR zien graag dat zzp’ers het uurtarief verhogen. Dat is hun voornaamste reden om hen tot een AOV te verplichten.
  • Ruim een jaar is de STAR bezig geweest met het advies. Wij spraken hen tweemaal.
  • Ook wij moesten uit de media vernemen wat het uiteindelijk geworden was: een dure verplichting voor zelfstandigen.
  • 23 belangenorganisaties, onder leiding van de Werkvereniging, brachten een alternatief advies uit en lichtten dat toe voor de STAR. Dit is genegeerd.
  • Aan de goede argumenten om te komen tot een en dezelfde basisverzekering voor alle werkenden, is compleet voorbijgegaan.
  • Waar veel zelfstandigen bang voor waren is ook gebeurd: je gaat veel betalen voor weinig;
  • Als je hybride werkt (in loondienst en daarnaast ook als zelfstandige) moet je je tweemaal verplicht verzekeren.
  • Ben je tegen een verplichte AOV alleen voor zelfstandigen? Teken dan hier de petitie

Hoe is het mogelijk dat er zo over ons wordt besloten?

We hebben de STAR gevraagd hoe het mogelijk is dat tijdens gesprekken over een pensioenakkoord voor werknemers, iemand aan tafel bedenkt dat de AOV voor zelfstandigen er wel even met de haren bijgesleept kon worden. Wat er zich precies achter de gesloten deuren van de polder (werkgevers en werknemersorganisaties) afspeelt weet alleen de polder zelf.  Wat we wel weten is dat het makkelijk uitruilen is als het gaat over belangen van partijen die niet zelf aan de onderhandelingstafel zitten. Wij zijn twee keer uitgenodigd bij de STAR, maar van oprechte belangstelling was geen sprake, laat staan dat er een echte dialoog mogelijk was. Er werden foto’s gemaakt om aan te tonen dat we waren ontvangen. Daarna werd naar ons geluisterd vanuit de vraag hoe onze ideeën zo snel mogelijk weer klein gemaakt konden worden. Na twee uurtjes praten werden we bedankt. We hebben daarna nooit meer iets terug gehoord. Geen voortgangsrapportages, geen tussentijdse updates, geen hoor- en wederhoor sessies, geen enkele vorm van transparantie: de deuren zitten ruim een jaar dicht en daarna horen ook wij pas wat het geworden is. Via de krant.

Hoe democratisch is dit?

In ons land hebben 9 miljoen mensen betaald werk, waarvan 1,1 miljoen zzp’ers. Met zo’n verplichte AOV wordt er dus over 12% van alle werkenden besloten. Zonder dat die werkenden daarbij betrokken zijn. Dat kan in dit land. Maar hoe komt het dan toch dat het net lijkt alsof bijvoorbeeld de zzp-organisaties betrokken zijn geweest bij de besluitvorming? Dat komt door de wijze waarop werkgevers en werknemersorganisaties het spel spelen. De polder heeft namelijk partijen bij elkaar gezet op zo’n manier dat het líjkt of er met zzp’ers gesproken is.

ZZP’ers zijn binnen de polder ‘vertegenwoordigd’ door werknemersorganisatie FNV. Die schuiven daarvoor een club naar voren die FNV Zelfstandigen heet, maar die integraal onderdeel is de vakbond. Wat zij over zzp zeggen, is gewoon het geluid van de vakbond. Neem eens een kijkje op de website van FNV Zelfstandigen en oordeel zelf hoe warm het hart is voor zzp’ers. “De enorme toename van zelfstandigen op de arbeidsmarkt is gewoonweg niet houdbaar” – aldus FNV Zelfstandigen. En hoe gaan ze om met de verplichte AOV? In januari plannen zij een aantal sessies over die verplichte AOV, zodat zij aan kunnen geven dat zij de ‘achterban’ gesproken hebben en aan tafel bij de STAR kunnen vertellen dat ze weten wat er speelt. Er zijn nog steeds veel zzp’ers aangesloten bij FNV Zelfstandigen, waardoor die zijn positie in de polder behoudt.

Ontevreden over de verplichte AOV en aangesloten bij FNV Zelfstandigen? Stuur een mail naar dit adres >>

De andere zzp belangenbehartiger die aan tafel zit bij de STAR, is PZO. Platform Zelfstandig Ondernemers werkt nauw samen met de werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB Nederland. Ze zitten allemaal in hetzelfde gebouw, de Malietoren in Den Haag. Anders dan FNV Zelfstandigen zoekt PZO wel bij gelegenheid de samenwerking met andere zzp clubs, waaronder de Stichting ZZP Nederland. PZO en ZZP NL trekken samen op in het Zelfstandigen Forum en waren in septemeber 2019 nog tegen een verplichte AOV speciaal voor zzp’ers. Het is interessant om te zien hoe PZO en ZZP NL dit ‘onderhandelingsresultaat’ van de STAR gaan steunen. In dit artikel van ZZP NL valt al te lezen dat volgens ZZP NL “nagenoeg alle belangrijke uitgangspunten van de achterban van ZZP Nederland in meer- of mindere mate zijn terug te vinden in het STAR-voorstel.” Vanuit PZO is nog geen formeel bericht bekend.

Ontevreden over de verplichte AOV, stuur dan een mail naar PZO.

Tot zover het inkijkje in hoe de polder het spel speelt om de zzp’er een verplichte AOV op te leggen. Misschien ben je inmiddels met ons eens dat het tijd is om de polder een kritische spiegel voor te houden en een luid en duidelijk tegengeluid te laten horen. laat ook Jouw Stem horen.

Tijd voor een nieuwe polder

Drieëntwintig partijen stelden een alternatief AOV voorstel op voor minister Koolmees, om te voorkomen dat er iets besloten wordt dat niet goed genoeg is. Eerder starten wij de petitie tegen een verplichte AOV alleen voor zzp. Na het overhandigen van de petitie aan minister Koolmees hebben we laten weten dat we zeker niet alleen ‘boe’ zullen roepen. Daarop zijn we met een constructief voorstel gekomen dat volgens ons ook niet ideaal is maar dat wel op meer draagvlak onder Modern Werkenden kan rekenen dan het voorstel van de STAR, omdat het een AOV voor álle werkenden is en niet een trucje om zzp’ers duurder te maken.

Wij roepen minister Koolmees dan ook om het voorstel van de STAR niet over te nemen omdat het ondemocratisch tot stand is gekomen en omdat het zowel het advies negeert van de Werkvereniging en 23 andere organisaties van zelfstandigen en andere modern werkenden, als ook dat van de Commissie Borstlap en de WRR om een arbeidsvorm-neutraal vangnet te creëren.

Wil jij dat er een nieuwe polder komt die zich richt op het moderniseren van de arbeidsmarkt en het sociaal stelsel, word dan deelnemer van de Werkvereniging. Hoe meer deelnemers de Werkvereniging heeft, hoe meer invloed we kunnen uitoefenen op besluitvorming die jou als Modern Werkende aangaat.

Comments 2

1. Deze maatregel is belachelijk moet van tafel !!! Ik heb zelf gekozen om zzp er te zijn !!

2. Er staat in bovenstaand artikel… “Als je hybride werkt (in loondienst en daarnaast ook als zelfstandige) moet je je tweemaal verplicht verzekeren.”
    Moet ik het dan zo zien dat bij een loondienst bruto jaarinkomen van euro 24.000 en een bruto belastbaar inkomen uit ZZP’er van euro 46.000 ik over de volle euro 30.000 (maximum van euro 30.000 en euro 46.000) AOV-premie moet gaan betalen ?! Dat is dan toch echt dubbelop… Ik zou zeggen, dan betaal je over slechts euro 30.000 minus euro 24.000 ofwel over euro 6.000 een AOV premie als ZZP’er… (in totaal heb je dan toch over euro 30.000 een premie betaald) maar dat is wellicht dus helemaal niet zo…