niet gehoord

Niet gehoord en verplicht akkoord: zzp’er toch verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid

Roos Wouters Nieuws Leave a Comment

De Werkvereniging is niet tevreden over de verplichte verzekering van zelfstandigen. Werkgevers en werknemers hebben buiten ondernemers om een akkoord op hoofdlijnen bereikt* over deze verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov). Dat blijkt uit uitgelekte stukken in handen van het FD. Er is vrijwel niets gedaan met de constructieve inbreng van 23 zelfstandigen-organisaties, constateert de Werkvereniging.

Zonder zzp’ers

De Werkvereniging vindt dat de Stichting van de Arbeid (StAR) ondernemers passeert. “Het is een voorstel alleen voor zzp’ers, tegen een inkomensafhankelijke premie met een uitkering op het niveau van het wettelijk minimumloon”, stelt Roos Wouters van de Werkvereniging vast. “Kortom veel betalen voor weinig, precies het bezwaar tegen de oude WAZ.” Vorig jaar is de visie van verschillende zelfstandigenorganisaties opgehaald tijdens een bijeenkomst van de Stichting van de Arbeid. Daar kwam heel duidelijk uit dat alle genodigde zzp-organisaties op een lijn stonden en dat zij een verplichte basisregeling voor alle werkenden willen, tegen een nominale premie, met een minimale wachttijd van twee jaar en een uitkering op het niveau van het wettelijk minimumloon. De uitkomst mocht in geen geval op de oude Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen (WAZ) lijken.

Stuitend

“Stuitend om het uiteindelijke voorstel uit de krant te moeten vernemen. De sociale partners zoeken blijkbaar geen draagvlak onder zelfstandigen,” vindt Roos Wouters, aanjager van de Werkvereniging. “Kennelijk vindt de Minister van Sociale Zaken het verantwoord en sociaal om een voorstel te laten opstellen zonder de partijen waarover het gaat. Vindt de Minister het dan ook verantwoord om de verschillende zzp organisaties een akkoord te laten sluiten over het ontslagrecht? Denk dat ze er snel uit zijn, maar of het op draagvlak kan rekenen?’”

Uit het gelekte voorstel blijkt dat de inbreng van zelfstandigenorganisaties terzijde is geschoven. Ook genegeerd is het door 23 zzp-organisaties uitgewerkte voorstel, dat aantoonde dat zelfstandigen constructief willen meewerken aan een voorstel met draagvlak.

De Werkvereniging gaat er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de inbreng van zzp’ers en hybride werkenden alsnog meegenomen wordt door de Minister van Sociale Zaken. Wil jij de Werkvereniging daarbij steunen, zorg dat je stem gehoord wordt en neem dan deel aan de Werkvereniging.

lees of luister hier naar de inbreng van Roos Wouters in de pers:

www.zipconomy.nl/2020/02/sociale-partners-bereiken-akkoord-over-verplichte-aov-voor-zelfstandigen/

*Regel zonder draagvak

Uit de gelekte stukken valt op te maken dat de uitkering voor zzp’ers maximaal €1650 per maand bruto bedraagt. De premie die ze daarvoor betalen is inkomensafhankelijk, met een verwacht plafond van 200 euro per maand. De hoogte van de premie is tevens afhankelijk van de wachttijd. Dat is de periode die een zzp’er zelf moet overbruggen voordat hij een uitkering krijgt. Hoe langer de wachttijd, hoe lager de premie wordt.

De nieuwe verzekering gaat pas rond 2024 in en wordt uitgevoerd door het UWV. Alle zelfstandig ondernemers zijn vanaf dat moment verplicht zich te verzekeren, tot aan hun AOW-leeftijd. Zelfstandigen die al een aov hebben kunnen een vrijstelling krijgen. Dan moet de particuliere verzekering wel minimaal dezelfde dekking bieden als de verplichte verzekering.

Werkgevers en werknemers verenigd in de Stichting van de Arbeid (StAR), raadplegen deze week hun achterban over de uitwerking het pensioenakkoord en willen dit komende week presenteren aan minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken. Een woordvoerder van de StAR zegt dat er ‘uitwerkingsrichtingen’ zijn voorgelegd aan de achterbannen, maar hij wil niet bevestigen dat er al een akkoord is.