Werkvereniging Jouw Stem megafoon

Uitkomst enquête webmodule en zzp-beleid

Roos Wouters Nieuws Leave a Comment

In onze nieuwsbrief en via sociale media hebben wij de afgelopen week een enquête uitgezet met vragen over de webmodule, het pensioenakkoord en het zzp-beleid van dit kabinet. Hieronder vind je een samenvatting van de uitkomsten. Er namen tot nu toe 285 mensen deel. Deze uitkomst delen wij met de Kamerleden die verantwoordelijk zijn voor deze beleidsterreinen.

Leuker kunnen we het minister Koolmees en consorten niet maken, duidelijker wel: 3,5 jaar zzp-beleid leverde behalve een hoop frustratie bitter weinig op.

Roos Wouters

Samenvattend oordelen de deelnemers dat het zzp-beleid van dit kabinet de schijnzelfstandigheid niet tegengaat, terwijl het de werk/opdrachtgevers en de bewuste zelfstandigen wel moeilijk maakt om met elkaar te werken. En zelfs als dit heimelijk het achterliggende doel van het zzp-beleid is, dan nog is het niet succesvol omdat beide partijen aangeven niet van plan te zijn om een dienstverband aan te gaan als de webmodule dat wel adviseert. Liever wordt er naar een oplossing gezocht waardoor er toch als/met zelfstandigen gewerkt kan worden.

Aan zelfstandig ondernemers gestelde vragen

Wat ga je doen als de webmodule over jouw werkzaamheden oordeelt dat er sprake moet zijn van een dienstbetrekking?

Op deze vraag antwoord 43% van de 259 zelfstandig ondernemers: Webmodule? Daar gaan ze nooit uitkomen. Ik doe gewoon mijn ding.

28% antwoord: Ik gooi mijn businessmodel om zodat ik wel als zelfstandige kan blijven werken.

Het laagste scoorde de antwoordmogelijkheid: Ik ga in loondienst (1%).

Het huidige kabinetsbeleid doet er alles aan om mij het werken te bemoeilijken​

Met deze stelling is 68% het eens en 19% weet het niet.

Ik betaal liever meer belasting zodat ze mij als zzp’er eindelijk met rust laten

Met deze stelling is 49% het eens en 34% is het ermee oneens. 14% weet het niet.

Wat ze ook doen om iedereen in loondienst te krijgen, het aantal modern werkenden zal blijven toenemen

85% is het met deze stelling eens en 8% weet het niet.

Aan werk/opdrachtgevers gestelde vragen

Wat ga je doen als de webmodule oordeelt dat de werkzaamheden die je een zzp’er aanbiedt, een dienstbetrekking vereisen?

Er namen slechts 8 werkgevers deel aan de enquête.

37% daarvan antwoord: Ik kijk hoe ik ervoor kan zorgen dat ik toch een zzp’er kan inhuren gevolgd door 25% die antwoord: Ik huur hem of haar in via een intermediair.

0% antwoord: Ik bied hem of haar een dienstverband aan voor onbepaalde tijd.

Het huidige kabinetsbeleid doet er alles aan om het mij moeilijk te maken mensen in te huren

74% is het eens met deze stelling. 12% weet het niet.

Ik betaal liever meer om te kunnen blijven werken met zzp’ers dan dat ik mensen aanneem

87% is het eens met deze stelling.

De volgende vragen zijn aan werknemers gesteld

Ik ben blij met het pensioenakkoord en hoop dat het erdoor komt

Er namen slecht 14 werknemers deel aan deze enquête waarvan 56% is het niet eens met deze stelling,

21% weet het niet en 21% is er blij mee.

Ik begrijp niet dat er 10 jaar onderhandeld is over dit pensioenakkoord dat je een pensioengat oplevert als je 1 x van baan verandert

63% is het eens met deze stelling, 28% is het ermee oneens.

Ik wil tot mijn pensioen bij mijn huidige werkgever blijven werken

49% is het niet eens met deze stelling, 28% weet het niet en 21% wil graag tot het pensioen bij de werkgever blijven.

Ik wil zelf kiezen waar ik mijn pensioen spaar

Tot onze verassing is 56% het hier niet mee eens. 42% is het er wel mee eens.

Aan alle deelnemers gestelde vragen

Ik vind dat het kabinet goed bezig is om schijnzelfstandigheid aan te pakken

77% is het oneens met deze stelling, 12% weet het niet en 9% is het met de stelling eens.

De webmodule biedt geen soelaas zolang de arbeidswetgeving uit 1907 niet aangepast wordt (werknemer tenzij…)

72 % is het eens met deze stelling, 21% weet het niet en 3% is het oneens met de stelling.

Heb jij deze enquête nog niet ingevuld?