Tozo 3 Werkvereniging

TOZO-3: Penny wise, Pound foolish

Werd er bij Tozo-2 al een partnertoets geïntroduceerd. Nu wordt daar ook nog een vermogenstoets aan toegevoegd. Hoe hoog de vermogensgrens wordt, is nog niet bekend. Wel kunnen we met ons boerenverstand nagaan dat je, naast de Tozo tegemoetkoming van rond de duizend euro per maand, sowieso een buffer nodig hebt om van rond te komen omdat de meeste mensen al hogere vaste lasten hebben. Moet je dan ook nog je business model omgooien dan kost dat doorgaans tijd en geld, en heb je dus een goede buffer nodig.

Bovendien wordt het verschil tussen de Tozo en de reguliere bijstand steeds kleiner terwijl we weten dat het vaak heel moeilijk is om, eenmaal in de bijstand, er weer uit te komen. Daarbij geven de gemeenten zelf aan niet over de capaciteit te beschikken om deze toesten op korte termijn uit te kunnen voeren.
Als Werkvereniging zijn wij dan ook zeer kritisch over deze derde Tozo-regeling omdat hij wat ons betreft onder de categorie ‘penny wise, pound foolish’ valt.

Voor meer informatie over Tozo-3 verwijzen wij je graag door naar dit artikel op ZipConomy