ant rozetsky HXOllTSwrpM unsplash

Fotoverslag: Festival voor Modern Werkenden 2023

Roos Wouters Nieuws 1 Comment

Het festival was weer een feest van kennis en inspiratie!

De ochtend werd geopend door Roos Wouters die iedereen welkom heette en de aanwezigen door het programma leidde.

Vervolgens gaf Mark van Vuuren onder leiding van Enzo Salatiello (Stichting Vrij Platformwerk) een boekpresentatie over zijn nieuwste boek Tweebaans werk dat hij samen met Luc Dorenbosch schreef.

IMG 1757

Bekijk hier de presentatie die Mark van Vuuren gaf over het boek Tweebaans werk dat hij samen met Luc Dorenbosch schreef.

Daarna was het tijd voor de lunch en uiteraard werd er goed genetwerkt.

Vervolgens gingen we in break-outsessies uiteen. Zo vertelde Sjaak Zonneveld van BrightPensioen meer over ‘Pensioen voor Modern Werkenden: wat gaat er veranderen?’ Er staat een hoop te veranderen op pensioengebied. Per 1 juli moet de nieuwe Wet Toekomst Pensioenen van kracht worden. Maar wat zijn de gevolgen? De oudedagsreserve is afgeschaft, maar wat komt er voor terug? En wat verandert er nog meer voor modern werkenden door deze nieuwe wet. Sjaak Zonneveld van BrightPensioen vertelde hier over.

IMG 1819

Marijke Krabbenbos hield een sessie hoe Modern werkenden een netwerken opbouwen. We kennen immers allemaal mensen, we weten dingen, we hebben ervaringen, ideeën en meningen. Dat gaan we inzetten om elkaar te helpen. Dat deden ze uiteraard interactief.

IMG 1812

Wijnand Prins, van o.a. de Gastoudercoöperatie, vertelde in zijn sessie mer over de redenen’ Waarom werken in een coöperatie?

In 2018 werd de Coöperatieve Vereniging Gastouders Nederland opgericht. De coöperatie bestaat inmiddels bijna vijf jaar en heeft de kracht van zelforganisatie aangetoond. De leden hebben hogere vergoedingen en lagere kosten. Ook steunen ze elkaar in hun persoonlijke ontwikkeling als professional gastouders en ondernemers. Met dit als voorbeeld leggen we uit hoe iedereen de vruchten kan plukken van werken in een coöperatie.

IMG 1801

En Ilona van Wegen van GetEase (klussen voor lifestyle service) ging in haar sessie in op de vraag: Hoe kom ik aan meer klanten? Er komen steeds meer freelancers en steeds meer richten zich tot platformen om aan hun klanten te komen. Wat zijn de voor en nadelen en wat kan jij doen om aan meer klanten te komen in deze digitale wereld? Ilona van Wegen vertelt je er meer over als Founder van GetEase (Een platform voor freelance service providers)

IMG 1792

Eva van Keijsteren van Ode to A, hield haar sessie over ‘The future of branding’.

Wie ben je voorbij je product of service? Waar sta je voor en waar ga je voor? Hoe ben je onderscheidend? In de snel veranderende, onzekere en fluïde wereld, is het bouwen van een stevig merkfundament belangrijker dan ooit, waarbij jouw authentieke identiteit en imago centraal staan. Ze gingen dieper in op de betekenis, waarde en evolutie van branding en brachten nieuwe perspectieven en inzichten in om het verschil te maken bij de doelgroep en in de markt.

IMG 1846

Na een korte pauze gingen we naar de tweede break-outsessies met Huub van Zwieten van TalentFirst, Niels van Berkel van Planet Interim, Roos Wouters over de Raad van Anders, Martijn Aslander /over 35 jaar zzp’er zijn en Cosmas Blaauw over de verplichte aov.

Huub van Zwieten, oprichter van TalentFirst, legde uit hoe hij echte synergie in business en ontwikkeling voor de 150 aangesloten trainers en coaches heeft bereikt. Zij helpen al ruim 23 jaar meer dan 100.000 mensen fluitend naar het werk te laten gaan. Wat is het geheim? En waar moet je letten bij een samenwerking tussen coach en personeelslid? Hij vertelde er alles over.

IMG 1899

Niels van Berkel van Planet Interim gaf tips & tricks bij het vinden van nieuwe opdrachten via sourcing en matching platforms. Er werd gediscussieerd over de rol van platforms, hoe je kunt bepalen of je jezelf bij een platform wilt inschrijven en hoe je jezelf daar vervolgens presenteert en met welk tarief, zodat de kans op een opdracht het grootst is.

IMG 1886

Roos Wouters ging tijdens haar sessie in gesprek met de aanwezigen hoe ze de ‘Raad van Anders’; onze volledig onafhankelijke experts op het gebied van de arbeidsmarkt, beter in kunnen zetten vanuit de Werkvereniging.

IMG 1873

Martijn Aslander vertelde in zijn sessie over 35 jaar zzp’er zijn met vrolijke inzichten en lessen. Martijn kennen jullie wellicht van de podcast die hij samen met Roos maakt over de arbeidsmarkt. Of van zijn boek Ons werk is stuk en Digitale Fitheid. Los daarvan is Martijn al 35 jaar zzp-er en maakte daarbij veel fouten.

IMG 1870

Cosmas Blaauw oprichter van SharePeople, schetste aan de hand van 3 scenario’s Cosmas, de opties voor Modern Werkenden en zzp’ers. De scenario’s: 1. ‘Doorpolderen’ 2. ‘luisteren naar Modern Werkenden’ 3. Verlamming. Welk scenario dat wordt, hangt af van onze acties. Samen gaan we voor een inclusieve arbeidsmarkt.

IMG 1882

Na een korte pauze was het tijd voor het plenaire paneldebat over de Toekomst van de arbeidsmarkt – Hoe behoudt je de vrijheid om te werken zoals jij wil? Met oa. Martijn Müller (Bestellenbij.nl), Sandra Mastboom, (Weconomics), Peer Goudsmit (PeerSearch), Marc Nijhuis (Bovib), en Roos Wouters (Werkvereniging) o.l.v. Stef Witteveen.

IMG 2025

Naar aanleiding van het debat, schreef Hugo-Jan Ruts het volgende bericht op ZiPconomy.

Volgens Bovib-voorzitter Marc Nijhuis staat de macht van de vakbonden niet in verhouding tot het ledenaantal. Er zijn meer zelfstandigen dan werkende vakbondsleden, zo stelde hij. Maar klopt dat wel?
“Er zijn meer zelfstandigen dan werkende vakbondsleden.” Die uitspraak deed Bovib voorzitter Marc Nijhuis afgelopen vrijdag tijdens het Festival Modern Werkenden, georganiseerd door de Werkvereniging. Nijhuis vindt dat de macht van de vakbonden niet in verhouding staat tot het ledenaantal. […] De actuele CBS-cijfers over het eerste kwartaal van 2023 zijn dat er 1,57 miljoen zelfstandigen (hoofdinkomen) zijn en 1,21 zzp’ers. Een groei van 20% ten opzichte van 2021. Dergelijke groeicijfers zullen de vakbonden niet kunnen laten zien. Dus ook anno 2023 zal de uitspraak van Nijhuis nog steeds kloppen.

Lees hier het hele artikel op ZiPconomy.

Na afloop was er uiteraard een borrel en werd en volop genetwerkt.

IMG 2047

Comments 1