Dag van de Modern Werkenden Werkvereniging

Een nieuwe dag voor een nieuwe strijd

Roos Wouters Nieuws Leave a Comment

11 mei, Dag van de modern werkenden.

Sommige mensen in Nederland weten het nog. Elk jaar op 1 mei wordt internationaal de ‘Dag van de Arbeid’ gevierd. Het is een overblijfsel van een strijd die in (vooral de eerste helft van) de twintigste eeuw is gestreden. Het was een strijd van de arbeidersbeweging. Een strijd voor rechten en voor een betere sociaaleconomische positie die met veel succes is gestreden. Zo hebben we in elke tijd een strijd te voeren en gaan wij voorwaarts. Steeds weer staan er progressieven op die zich inzetten voor meer rechten en meer vrijheden voor iedereen.

Er zijn ook mensen die blijven hangen in een oude strijd. Ze koesteren het verleden en vinden het moeilijk om die tijd los te laten. Zodoende veranderen mensen van progressief naar conservatief en dat is iets van alle tijden. Zo zijn ook de vieringen op 1 mei iets van vervlogen tijden die in sommige landen er nog uitzien als vakbondsverjaardagen. In Nederland zijn er nog maar heel weinig mensen die er iets bij voelen of het moet een soort nostalgische sympathie zijn. Zo van ‘weet je nog wel oudje….’ De progressieven van nu voeren een heel andere strijd.

Vandaag gaat het om de strijd van de ‘modern werkenden’. Werkenden die rechtsgelijkheid eisen op het terrein van de fiscaliteit en sociale zekerheid, ongeacht de contractvorm. Werkenden die de vrijheid eisen om te mogen kiezen voor wie ze werken en voor hoelang ze willen, ongeacht de contractvorm. Werkenden die weten dat ze zichzelf zeer waarschijnlijk een aantal keren in hun loopbaan opnieuw zullen moeten uitvinden en dat de zogenaamde ‘vaste baan’ een valse belofte is. We zijn kortom toe aan de ‘Dag van de Arbeid twee punt nul’ en dat kan gewoon niet meer op 1 mei. Omdat we respect willen tonen voor wat er toen speelde en ook omdat we die oude strijd moeten durven los te laten.

Daarom kiezen de modern werkenden nu voor 11 mei. Een nieuwe dag voor een nieuwe strijd want er staan nieuwe dingen op het spel. Een soort 1 mei 2.0 dus waarvoor we iedereen van harte uitnodigen. Ook de partijen die nog graag het oude 1 mei willen blijven koesteren maar zich daarmee niet op ieder gebied als conservatief willen blijven opstellen. Van harte welkom op de Dag van de Modern Werkenden!

Wij zijn Modern Werkenden!
Wij zijn wendbaar, ondernemend en van grote meerwaarde voor de economie.
Daarover gaat de dag van de Modern Werkenden:
Wij zijn geen probleem maar de oplossing!

En wie zijn de Modern Werkenden?

En nog veel meer…

Wil je ook laten zien dat jij een Modern Werkende bent? Vul dan dit formulier in.