Op dit moment zitten we in een milde recessie. De vraag is of dat nog doorslaat naar een stevige recessie. Reden genoeg voor veel ondernemers om zich voor te bereiden op wat komen gaat. Maar hoe doe je dat precies? Je voorbereiden op ‘mogelijke scenario’s’? Met deze 8 tips kom je er doorheen.
Welke kant gaat de recessie op?
Voor ondernemers, en freelancers in het bijzonder, zijn er verschillende manieren waarop een recessie zich kan ontwikkelen als het gaat over werkaanbod.
- Wanneer bedrijven in-house kosten gaan besparen, is de kans aanwezig dat ze het overgebleven werk uitbesteden aan zelfstandige ondernemers. Op deze manier hoeven bedrijven zich niet te verbinden aan vaste krachten en hoeven ze geen werknemerskosten (belasting, verzekeringen, etc.) te betalen. Die vrijblijvendheid kan in het voordeel van freelancers werken.
- Daarentegen kunnen bedrijven ook op een andere manier kosten besparen door juist meer te leunen op de huidige werknemers en te snijden in het freelance budget.
Dit is koffiedik kijken. Een combinatie van de twee bovenstaande is namelijk ook heel goed mogelijk. Het belangrijkste is om niet af te wachten met welk scenario je te maken krijgt. Maak jezelf weerbaar, zodat jij zonder (al te grote) kleerscheuren de recessie doorkomt.
1. Werk met retainers
Je kunt als ondernemer van klus naar klus hoppen, maar een steady inkomen kan ook wel heel fijn zijn, zeker als onzekerheid op de loer ligt. Een manier om dat te garanderen, is door je (bestaande) klanten een zogeheten ‘retainer’ aan te bieden. Hiermee stel je per maand vast welke werkzaamheden er geleverd worden. Je kunt dit per maand opnieuw bepalen of voor een bepaalde periode vastleggen. Natuurlijk kan het zijn dat bedrijven hier tijdens een recessie twijfelachtig tegenover staan. Begin er daarom op tijd mee.
2. Zorg dat je algemene voorwaarden op orde zijn
Een klus afgesproken en vlak voor je begint wordt deze geannuleerd? Niet netjes, maar het gebeurt. Zorg er daarom voor dat je bij het accepteren van klussen algemene voorwaarden opstelt waarin afspraken staan over annulering en uitbetaling. Zo bescherm je jezelf tegen wispelturige beslissingen die een recessie met zich mee kan brengen.
3. Specialiseer of diversifieer
Dit klinkt tegenstrijdig, maar als professional zijn er twee manieren om eruit te springen. De eerste is om je te specialiseren in een vakgebied en/of in een sector. Mensen zijn altijd op zoek naar experts om het beste werk te leveren dat er is. Aan de andere kant zijn er ook bedrijven die op zoek gaan naar één multigetalenteerd aanspreekpunt. En dan bedoelen we niet dat je als grafisch designer ook ineens financieel advies kunt geven, maar wel dat je je skillset kunt uitbreiden met kennis over onderwerpen die in het verlengde van jouw vakgebied liggen.
4. Investeer in jezelf en je merk
Wat meer tijd over? Investeer in jezelf! Er zijn veel (gratis) online cursussen die je kunt volgen en het internet staat vol met content. Gebruik deze tijd om je kennis te verdiepen of te verbreden, zodat je jezelf aantrekkelijker maakt voor werkgevers. Daarnaast kun je ein-de-lijk eens beginnen aan die to-do lijst die al maanden op de plank ligt te verstoffen. Update je portfolio, drink koffie met waardevolle contacten en bestaande relaties of werk aan je LinkedIn profiel.
5. Versterk de relatie met je huidige klanten
Zorg ervoor dat je klanten precies weten wat ze aan je hebben en waarvoor ze je kunnen inzetten. Bouw daarnaast aan een vertrouwensband zodat er altijd sprake is van transparante communicatie. Dat doe je door open te staan voor feedback, regelmatig in te checken of je nog met iets kunt helpen en door te doen wat je zegt dat je gaat doen. De klant moet op je kunnen bouwen. Wees een partner. Mochten er namelijk bezuinigingen zijn dan zullen ze dat op tijd laten weten. Zo kun jij op zoek naar alternatieven.
6. Snij in je eigen budgetten
Een open deur misschien, maar als je verwacht wat minder werk te hebben, kijk dan nog eens goed naar je uitgavenpatroon. Is die ene betaalde gadget die je eens in de maand gebruikt echt noodzakelijk voor je werkzaamheden of kun je even zonder? Behoud wat je nodig hebt (accountancy, verzekeringen, tools die je dagelijks gebruikt) en bespaar voorlopig op de nice to haves.
7. Blijf netwerken
Voor veel professionals is dit niet het favoriete onderdeel van ondernemen, maar het is wel een noodzakelijke. Het is altijd goed om je netwerk te onderhouden en uit te breiden, recessie of niet. Onverwachte ontmoetingen kunnen zomaar tot een opdracht leiden!
8. Doe niet meer voor minder, ook al is het crisis
Ook al is het crisis, ga niet met kortingen of gratis werk strooien. Het is heel verleidelijk om bedrijven hiermee tegemoet te komen, maar dit gaat ten koste van jezelf. Het geven van kortingen brengt je niet veel en is ook moeilijk terug te draaien. En kom je een klant tegen die onmogelijke eisen stelt? Geef dan aan waarom je hier niet in mee kunt gaan. Doe dit niet vanuit eigenbelang, maar in het belang van de klant. Onderbouw waarom dit jouw eisen zijn en welke waarde het de klant oplevert. Geef je grenzen aan.
Bestaanszekerheid voor iedereen
Als ondernemer heb je je eigen boontjes te doppen, recessie of niet. Dat brengt risico’s met zich mee. Werknemers in vaste dienst zijn daarentegen uitstekend beschermd dankzij sociale zekerheid. De Werkvereniging vraagt zich af waarom we niet alle werkenden kunnen voorzien van bestaanszekerheid en maakt zich hard voor hervorming van de arbeidsmarkt. Met zoveel diverse contractvormen in een arbeidsmarkt vol gedreven ondernemers én ambitieuze werknemers is het tijd voor een oplossing die past bij het moderne werken van nu.
Steun jij deze missie? Zet dan je handtekening! Door onze achterban te laten groeien, wordt onze stem voor verandering luider en kunnen wij als Werkvereniging aanschuiven bij belangrijk overleg waarbij we de Modern Werkenden vertegenwoordigen.