WV in de pers

Zzp’er wil sociale zekerheid, geen verplichte verzekering

Roos Wouters In de pers, Nieuws 2 Comments

Datum: Vrijdag 10 mei 2019
Bron: Trouw
Auteur: Dirk Waterval, redactie economie

De belangenclub voor zelfstandigen ziet een verplichte verzekering niet zitten. Maar wat dan wel?

Door hun groeiende aantallen krijgen zzp’ers en flexwerkers veel media aandacht. Maar sociale zekerheid? Ho maar. Het stelsel is helemaal niet op hen afgestemd, zegt Roos Wouters van belangenclub De Werkvereniging. Om daar aandacht voor te vragen, benoemt ze zaterdag 11 mei Dag van de Modern Werkenden. “Een tegenhanger van 1 mei, de Dag van de Arbeid.” aanleiding om dit nu te doen is de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers die boven de markt hangt. Wouters hekelt dat voornemen van vakbonden en politieke partijen als GroenLinks en de PvdA. Er is een gerede kans dat die verplichting onderdeel gaat worden van een nieuw pensioenakkoord. Middels een petitie die zaterdag van start gaat, hoopt de Werkvereniging dat tij nog te keren

Slechts één op de vijf zzp’ers heeft nu zo’n verzekering. Waarom zou die verplichting zo verkeerd zijn?

“En in onderzoek zien we dat 73 procent van de zelfstandigen niet onder het sociaal minimum valt als ze ziek worden, omdat ze genoeg geld voor zichzelf hebben weggezet. Bijvoorbeeld door geld in te leggen bij een broodfonds of gewoon door te sparen. Al die mensen belast je dubbel door ze óók premies te laten betalen voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering.”

Een kwart valt dus wél onder het sociaal minimum bij ziekte of een bedrijfsongeval.

“Klopt, maar dat is precies de groep die de hoge premies voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering helemaal niet kan betalen. Een verplichting daartoe gaat hen dus ook niet helpen.”

Ze kunnen toch hun tarieven verhogen?

“Soms denk ik dat dát de echte reden is achter een verplichte verzekering, of het verplicht pensioensparen voor zzp’ers. Om hen zo duur te maken dat het voor bedrijven goedkoper is om ze in loondienst te nemen. Linkse partijen en vakbonden vinden dat nodig voor de betaalbaarheid van ons sociale stelsel, en het zou oneerlijke concurrentie wegnemen van zzp’ers die zich van hun eigen pensioen en verzekering beroven.

“Maar het is niet meer tegen te houden: de opmars van mensen die naast hun baan ook twee dagen in de week een webshop willen runnen omdat ze daar voldoening uit halen, of wat voor bedrijfje dan ook. Het UWV heeft werklozen zelfs jarenlang gestimuleerd voor zichzelf te beginnen. Dan hoefde zo iemand geen uitkering meer, namelijk.

Maar wie twee dagen in de week aan zijn webshop werkt, gaat daar toch geen dure arbeidsongeschiktheidsverzekering voor afsluiten, of in een apart potje sparen voor zijn pensioen?”

Wat ziet u als oplossing?

“Dat de sociale premies die je voor al die zaken afdraagt niet aan je contractsoort gekoppeld zijn, maar aan jou als individu. Dus dat ieder soort werkende de premies voor verzekeringen, pensioen en een budget voor toekomstige opleiding op dezelfde manier afdragen. Hoe dat er precies uit moet zien, willen wij als Werkvereniging nog bepalen. Maar je zou het bijvoorbeeld kunnen koppelen aan je Burgerservicenummer. Via dat nummer kan de overheid ook nu al zien hoeveel belasting ik betaal, en in mijn geval als zzp’er ook hoeveel btw-belasting. Dan zouden daar ook best premie-hoogten uit berekend kunnen worden.”

“Het voordeel is dat ik dan net zo vaak kan veranderen van ondernemer naar iemand in vaste dienst en alles daartussen in als ik wil: mijn manier van verzekeren verandert daar niet door.”

Is de term ‘modern werkende’ niet wat verbloemend voor alle zzp’ers die dat tegen wil en dank zijn, en de flexwerkers die met hun oproepcontractjes amper rond kunnen komen?

“Ik heb zeker medelijden met die groep. Maar net zo goed met de vaste werknemer die niet weg durft bij zijn werkgever om voor zichzelf te beginnen, uit angst zijn sociale zekerheid kwijt te raken.”

Comments 2

1. Ik zie een paar vreemde dingen in dit artikel. Vooral deze zin: “En in onderzoek zien we dat 73 procent van de zelfstandigen niet onder het sociaal minimum valt als ze ziek worden, omdat ze genoeg geld voor zichzelf hebben weggezet”

Welk onderzoek is dat, kan iemand daar een linkje voor opnemen? Verder gaat het niet over ziek worden maar over arbeidsongeschikt raken. De eerste is meestal van tijdelijke aard en kunnen veel mensen wel een potje voor sparen, de tweede kan makkelijk resulteren in een uitkering die 30 jaar nodig is. Dat is wel een verschil en ik kan me niet voorstellen dat 73% van de zzp’ers voldoende buffer heeft om zichzelf tientallen jaren boven het sociaal minimum te houden.

Ik ben zelf ook geen voorstander van een verplichte verzekering. De vrijheid van keus moet blijven voor de zelfstandige, dat is voor het merendeel tenslotte de reden om te kiezen voor zelfstandigheid / ondernemerschap. Ik vind wel dat arbeidsongeschiktheidsverzekeringen toegankelijker zouden moeten worden voor ondernemers bijvoorbeeld door het fiscaal aantrekkelijk te maken of (desnoods afgedwongen) meer maatwerkmogelijkheden bij de verzekeraars.

1. Post
      Author