Ik kan vliegen - Werkvereniging

De noodmaatregelingen creëren tweederangsburgers

Roos Wouters Nieuws Leave a Comment

Een zelfstandig ondernemer met een BV heeft zijn zaken, net als velen, goed geregeld als de corona crisis uitbreekt. Ondanks alles wordt hij hard geraakt mede door de willekeur van noodmaatregelen. Als zelfstandige met een kantoor aan huis, kom je alleen in aanmerking voor een tegemoetkoming als je bedrijf een eigen ingang heeft.

De zelfstandige heeft geen Tozo aangevraagd. Zijn BV keert hem – ondanks het ontbreken van inkomsten – nog steeds zijn salaris uit. Daarnaast heeft hij een partner die een baan van 5 dagen per week heeft. Hij benadrukt dat hij niet zielig is maar toch, voor de BV vormt zijn salaris en alle andere kosten die gewoon doorlopen, een doorlopende stroom van vaste lasten waar nauwelijks inkomsten tegenover staan. Daarom keek hij naar de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) en kwam tot de ontdekking dat hij niets in plaats van ‘iets’ krijgt omdat hij, in tegenstelling tot zijn buurman geen aparte ingang heeft in zijn garage die is omgebouwd tot werkruimte.

“Had ik een deur in mijn garage gebouwd dan had ik over het vierde kwartaal ongeveer 2500 euro gehad, nu krijg ik niets. Ik noem 2500 euro ‘iets’ omdat het om ruim €800 per maand gaat; daar kan ik persoonlijk mijn pensioenlasten nog niet eens van betalen.”

Deze zelfstandige met een BV zonder aparte ingang laat de Werkvereniging weten dat hij niemand over dit vreemde onderscheid hoort, zelfs ons niet. Omdat wij niet over alles willen klagen antwoorden wij hem:

Beste X,

We snappen je reactie! Toch hebben wij ervoor gekozen om prioriteiten te stellen in onze aanklacht naar Den Haag (pick your battles). Wij vinden het zeker oneerlijk wanneer de buurman verderop wel recht op TVL heeft omdat hij wel een aparte deur heeft. Toch kijken wij naar het doel van de TVL. Deze is voor zzp’ers in het leven geroepen die bovenop hun huur of hypotheek extra kosten maken voor het huren van een aparte ruimte en dus niet voor jouw buurman met een deur in zijn schuur.

Begrijp me niet verkeerd we vinden dat de TOZO uitkering te laag is! Zeker in vergelijking met de NOW dus snappen we dat je gebruik wilt maken van alle regelingen. Maar als Werkvereniging brengen wij liever de boodschap dat de TOZO niet toereikend is dan wij de TVL bekritiseren. Vandaar dat je ons er niet over gehoord hebt.

We wensen je een mooie dag,

De zelfstandige met een BV laat ons hierop weten dat hij het toch echt oneerlijk vindt omdat de Huur en/of hypotheek voor een zzp-er een groot deel van de vaste lasten kunnen uitmaken. Hij heeft zelf jarenlang een kantoor buitenshuis gehad omdat hij met zijn gezin (3 kinderen) geen ruimte over had. Uiteindelijk kocht hij een groter huis, met een hogere hypotheek. De hogere kosten kon hij nu uitsparen omdat hij geen kantoorruimte meer hoeft te huren. Dat hij vervolgens geen euro aan privékosten van zijn woning en geen energiekosten aan zijn bedrijf mag toerekenen, maar wel meer vennootschapsbelasting (VPB) moet gaan betalen dan voorheen, daar kan hij nog wel overheen komen. Maar nu zijn pensioenlasten net zo hoog zijn als zijn huur eerst was. Om nog niet te spreken van al die andere vaste lasten zoals zijn auto, zijn zakelijke internetverbinding, zijn accountant, computerapparatuur met 24-uursonderhoudscontract en dan heeft hij het nog niet eens over de hypotheek die hij nog steeds moet betalen en ondertussen genoeg over moet houden om met zijn gezin van te leven.

Deze zelfstandige met een BV – die zichzelf totaal niet zielig vindt, en ook vooral niet zo gezien wil worden – meldt dat hij ondertussen wel zijn pensioen aan het opeten is. Hij moet een offer doen dat niet wordt gevraagd van werknemers die nu profiteren van de NOW regeling. Een offer met grote gevolgen voor de zelfstandig ondernemers en hun gezinnen is het niet op korte termijn dan wel op de lange termijn. En met dat enorme verschil in noodmaatregelen maakt de overheid, ondersteund door de sociale partners, mensen zonder contract (Modern Werkenden) tweederangs burgers ten opzichte van de mensen met een vast contract (traditioneel werkenden). Nu en in de toekomst!

ps: En verdrietig genoeg zou het mij niet verbazen als de sociale partners deze zelf gecreëerde scheefgroei straks aan zullen grijpen om te beweren dat de zelfstandig ondernemer zijn zaken niet op orde heeft en dus verplicht moet worden om deel te nemen aan hun eigen gecentraliseerde oplossingen.

De Werkvereniging is het enige belangenplatform met een nieuwe visie op de arbeidsmarkt. Jij staat bij ons centraal. Niet jouw werk- of contractvorm.

Ben jij zelfstandig professional en wil je dat blijven, of ben je werknemer maar zie je het niet zitten om 40 jaar bij dezelfde baas te blijven, dan ben jij een Modern Werkende en komt de Werkvereniging op voor jouw belangen.

Ja, ik wil deelnemer worden voor €30 per jaar