Werken aan Nederland podcast - Werkvereniging

Werken aan Nederland met Evert Verhulp – kroonlid van de SER

Roos Wouters Podcasts Leave a Comment

Over de podcast Werken aan Nederland

Omdat wij ons als Werkvereniging zorgen maken over het toenemende gebrek aan wendbaarheid, weerbaarheid, sociale zekerheid en moderne solidariteit onder de Nederlandse beroepsbevolking, gaan wij in de podcast Werken aan Nederland op zoek naar oplossingsrichtingen om tot een arbeidsmarkthervorming te komen die werkt voor iedereen. Oplossingsrichtingen die werk- en opdrachtgevers verlost van de starre zorglast die hen nu de flexibiliteit ontneemt om op een crisis als deze in te spelen, die vaste krachten minder gevangen houdt en die flexkrachten en zelfstandigen minder vogelvrij maakt.

Beschrijving van aflevering

Verhulp: “De autonomie die zzp’ers zoeken kan ook prima binnen een dienstverband”

In de podcast Werken aan Nederland gaan Martijn Aslander en Roos Wouters namens de Werkvereniging op zoek naar oplossingsrichtingen om tot een arbeidsmarkthervorming te komen die werkt voor iedereen. In deze aflevering Prof Evert Verhulp, kroonlid SER en lid van de Commissie Borstlap.

Evert Verhulp snapt dat werkenden behoefte hebben aan meer autonomie in hun werk. Maar hij snapt niet waar heb idee vandaan komt dat dat niet binnen een regulier dienstverband kan en  mensen dus als zzp’er beginnen. Dat – en veel meer – zegt Verhulp in de onderstaande aflevering van onze podcastserie “Werken aan Nederland”.

Wat hem betreft is het aan werkgevers om veel beter in te spelen op de wensen van werknemers. Dan ‘vluchten’ ze ook niet meer in het zzp-schap. De arbeidsovereenkomst maar ook CAO’s bieden daar wat hem betreft alle mogelijkheden toe.

Verhulp, hoogleraar arbeidsrecht aan de Universiteit van Amsterdam en directeur van ArbeidsmarktResearch UvA,  maakt zich vooral zorgen over een tweedeling in de arbeidsmarkt. Waarbij een flinke groep vaak zowel weinig verdient als weinig bescherming heeft.