Werkvereniging

Kabinet schuift arbeidsmarktvraagstuk door

Roos Wouters Nieuws Leave a Comment

Vandaag verscheen de reactie van Minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op het rapport van de Commissie Regulering van Werk (‘Borstlap’) en het rapport ‘Het Betere Werk ‘van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR).

Deze rapporten waren al begin dit jaar verschenen maar mede door de corona crisis duurde het tot nu voordat er een officiële kabinetsreactie kwam. In deze reactie laat de minister weten dat hij de analyses van de Commissie Borstlap en de WRR op hoofdlijnen deelt maar dat hij het, op wat voorbereidend onderzoek na, aan het volgend kabinet overlaat om over die adviezen te oordelen en er beleid van te maken.

Koolmees houdt vast aan verplichte AOV speciaal voor zzp

Een van die voorbereidingen zijn de pilot met de webmodule en de uitwerking van de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) voor zelfstandigen. Want het kabinet houdt wel vast aan het idee om te komen met een aparte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen waarmee ze het advies van de Commissie Borstlap om te komen tot een gelijke voorziening voor alle werkenden naast zich neer legt.

Wel deelt Koolmees de analyse dat er een te groot verschil is ontstaan tussen flexibel en vast werk. Die verschillen zijn volgens de D66-minister door de corona crisis alleen maar groter en zichtbaarder geworden. (Dat dit mede het gevolg is van het eigen crisisbeleid zegt hij er niet bij).

Dringende problemen?

Deze problemen in de laatste maanden van deze kabinetsperiode nog oplossen, is volgens Koolmees wat te veel gevraagd. Wel laat hij zijn ministerie ’verschillende mogelijkheden’ voor ‘dringende’ problemen uitwerken. Daar kan een volgend kabinet in de formatie dan mee aan de slag. Zo gaat Koolmees nu kijken of iemand die via een platformdienst werkt, kan worden aangemerkt als een werknemer in loondienst.

Kennelijk is het ook een beetje te veel gevraagd voor minister Koolmees en zijn ambtenaren om een serieuze blik te werpen op de rapporten die de afgelopen weken over platformwerk zijn verschenen. Hieruit blijkt namelijk dat het platformwerk in Nederland nu (nog) helemaal geen dringende problemen kent. Zeker niet als we de opbouw van zekerheden los zouden koppelen van de contractvorm want dan maakt het niet meer uit of je wel of niet in dienst bent. Maar deze boodschap kunnen we als Werkvereniging vanaf nu dus beter aan de volgende minister van Sociale zaken en Werkgelegenheid richten.

Kleur volgend kabinet bepalend voor arbeidsmarktbeleid

De kleur van het volgende kabinet zal dus zeer bepalend worden voor de hervormingen van het arbeidsmarktbeleid. Daarom attenderen we je graag op onze Kieswijzer voor Modern Werkenden met (dit keer) ook de partijprogramma van Volt, de SP en de PvdA langs de Modern Werkenden Meetalt.

Wij kijken hierbij in hoeverre deze partijprogramma’s inspelen op de behoeften van Modern Werkenden zoals die uit Jouw Stem naar voren zijn gekomen. Een Modern Werkenden ben je als jij zelfstandig professional bent en dat wil blijven. Of als je werknemer bent maar het niet ziet zitten, of het lukt je niet, om 40 jaar bij dezelfde baas te blijven.

Wij durven de stelling aan dat er tussen de 3 en 4 miljoen Modern Werkenden zijn en dat dit aantal zal snel verder stijgen als gevolg van de Corona crisis. Het is dus de hoogste tijd dat de politieke partijen rekening gaan houden met de behoefte van deze groeiende groep werkenden.

Neem jij al deel aan de Werkvereniging?