Hoe Modern Werkenden door de noodmaatregelen in tweederangsburgers veranderen

Roos Wouters Nieuws 1 Comment

Gister schreef ik al over de zelfstandig nagelstyliste die haar salon moest sluiten en een Tozo uitkeringen aanvroeg. Als alleenstaande moeder ontvangt ze kinderalimentatie van haar ex partner die ook zelfstandig ondernemer is. Hij spreekt zijn buffer aan om de alimentatie voor zijn zoon te betalen omdat hij ook getroffen is door de corona maatregelen. De Gemeente Haarlemmermeer trekt de kinderalimentatie echter af van haar Tozo want ook kinderalimentatie wordt als inkomen gezien. Vader is zijn buffer kwijt, en het kind leeft in armoede. De gemeente laat haar weten dat het aftrekken van de kinderalimentatie heel normaal is bij een bijstandsuitkering! De nagelstyliste wist niet beter dabe dat ze noodhulp voor zelfstandig ondernemers heeft aangevraagd. Maar als ze in de bijstand zit dan zou ze toch ook huurtoeslag moeten krijgen? Dat dan is dan weer niet het geval.

Ondertussen wordt het verhaal almaar schraler. De zelfstandig nagelstyliste verteld dat er bij het aanvragen van de Tozo geen mogelijkheid was om haar werkelijke cijfers in te vullen. Ook al staat ze 2500 euro in het rood, de aanvraag geeft haar slechts de ruimte om 0 euro in te vullen. Van die 0 euro, die in werkelijkheid dus 2500 euro in de min is, wordt de kinderalimentatie afgetrokken. Kan iemand mij vertellen hoe dit op enige wijze op een minimum inkomen of noodsteun lijkt?

De zelfstandig nagelstyliste wordt nog harder getroffen door de wijzigingen in de Tozo 3. Dit blijkt als ze deze Tozo 3 met terug werkenden kracht wil aanvragen. In tegen stelling tot de Tozo1 en 2 is het aanvragen met terugwerkenden kracht nu niet meer mogelijk.

Zoals aangeraden in de koude zakelijke mail die wij op haar noodkreet ontvingen (zie de Verhalen achter de noodregelingen I) schrijft de nagelstyliste haar gemeente aan.

Gemeente Haarlemmermeer

Datum:  22 januari 2021

Betreft:  TOZO 3

Geachte heer, mevrouw,

Hiermee wil ik u vragen mij mee te nemen in de TOZO regeling voor oktober t/m december 2020. Ik heb al 14 jaar een nagelstudio in uw gemeente en vraag dringend om uw hulp om de TOZO 3 toch te ontvangen.

Net als voor Tozo 1 en 2 wilde ik deze met terugwerkende kracht aanvragen en tot mijn schrik – of beter nachtmerrie – bleek dat van de week niet te kunnen. Na uitgebreid uitpluizen op internet bleek dat ik dit al per oktober had moeten aanvragen.

Het achteraf invullen van al het papierwerk bleek goed te werken, zodat ik op basis van mijn exacte cijfers van mijn boekhouder ook de aanvraag in een keer goed kon doen. Hiermee krijg ik nooit te veel geld dat ik achteraf moet terugbetalen. Maar ik heb nooit enige informatie ontvangen dat de procedure was gewijzigd, waardoor ik er vanuit ging dat het voor deze TOZO-3 regeling niet anders was.

Met mijn nagelstudio was ik na de zomer net een beetje aan het opkrabbelen, toen ik per medio december weer moest sluiten. Precies voor mijn hoogseizoen waarbij ik eindelijk was volgeboekt omdat mijn klanten er voor de feestdagen goed uit wilden zien. Hiermee was direct ook al mijn hoop gevaren om nog iets van dit kwartaal te maken.

U zult begrijpen dat ik wederom, in het 4e kwartaal, een enorm verlies geleden heb. Gelukkig had ik nog de TOZO-regeling, waardoor ik nog enigszins tegemoet zou worden gekomen met een bedrag tussen de 2 en 3000 Euro. Dit maakt het verlies niet goed, maar dit geld is dringend nodig om enigszins het hoofd boven water te houden.

Natuurlijk begrijp ik dat er regels zijn, maar ik vraag dringend om coulance. Ik heb geen informatie ontvangen over de veranderingen, ben een alleenstaande moeder met 2 kinderen, heb mijn zaak nu al 2 x moeten sluiten vanwege corona, klanten zijn terughoudend in het terugkomen en kan me absoluut niet veroorloven deze regeling te missen. Daarnaast heb ik niet gestudeerd en heb ik moeite alle veranderingen in de corona regelgeving te volgen en bij te blijven. En inmiddels zijn er al heel wat veranderingen geweest. En nu heb ik een heel belangrijke gemist.

Ik vertrouw erop dat u kunt handelen in de geest van de bedoeling van de TOZO regeling. En dat u een kleine trouwe Hoofddorpse ZZP’er door deze crisis kunt helpt.

Graag hoor ik wat u van mij nodig hebt opdat u mij hierin kunt helpen.

Met vriendelijke groet,

De reactie van de gemeente hierop is alles behalve coulant. De strekking van het verhaal is als volgt: Dit zijn de regels we kunnen niets voor u doen, u had het kunnen weten want deze nieuwe wijziging in de Tozo3 stond aangegeven bij de gemeente en bij de Rijksoverheid. Al ontdekt de nageslyliste achteraf dat dit klopt, toch ziet ze dat er niet duidelijk staat aangegeven dat je de Tozo 3 niet meer met terugwerkende kracht kan aanvragen zoals bij 1 en 2 wel het geval was. 

De nagelstyliste is inmiddels ten einde raad en beland steeds verder in de problemen. Ze verteld hoe heftig dit voor haar is.

“Een heel kwartaal aan zogenaamde bijstand voor zzp’ers mislopen terwijl je dicht bent is enorm heftig. En onbegrijpelijk dat ze verwachten dat ik vooraf al hulp ga aanvragen terwijl mijn winkel net weer open is? Om de winkel een maand later dicht te gooien… ik moet 6 jaar lang ieder bonnetje bewaren omdat daar nog op kan worden terug gekomen.. maar andersom.. tja helaas te laat.. zieke grap dit.”

En terwijl grote ondernemers, bedrijven met miljoenen winsten en hun werknemers via de NOW regeling merken amper wat van de corona crisis merken, de vakbond extra wc papier- en koffievergoeding eist voor thuiswerkende vaste werknemers, bevinden steeds meer kleine ondernemers en hun gezinnen zich aan de afgrond. Geheel volgens de regels.

Is de overheid de menselijke maat volledig uit het oog verloren? Ja regels zijn regels! Maar dit zijn bijzondere tijden die om bijzondere maatregelen vragen. Hebben we dan niets geleerd van de #toeslagenaffaire? Kleine ondernemers zoals deze nagelstyliste, zijn geen vermeende fraudeurs die bijstandstrekken. Het zijn mensen met gezinnen die gedwongen zijn om hun zaak te sluiten en vervolgens door de overheid worden behandeld als tweederangs burgers.

Is dit de correcte behandeling van zzp’ers en ondernemers in contactberoepen, horeca, etc. die heel hard wíllen werken maar niet mogen? Die niet afhankelijk willen zijn van steun en hun inkomen en spaargeld zien verdampen zelfs als zij al steun aanvragen, want verrekend met partnerinkomen, alimentatie en kinderalimentatie? Deze pandemie maakt duidelijker dan ooit dat ons polder model tweederangsburgers van Modern Werkenden maakt en daar leggen wij ons als Werkvereniging niet bij neer want er zijn inmiddels zo’n de 3 en 4 miljoen Modern Werkenden

Of om het in de woorden van een zelfstandige met een eigen BV en een kantoor aan huis te zeggen:

Als het goed met de economie gaat mag ik wel betalen, maar nu het slecht gaat kom ik nergens voor in aanmerking. Al vermoed ik dat ik, als het straks weer goed gaat, wel extra mag betalen om de schatkist weer te vullen.

Maar zijn verhaal leest u morgen.

De Werkvereniging is het enige belangenplatform met een nieuwe visie op de arbeidsmarkt. Jij staat bij ons centraal. Niet jouw werk- of contractvorm.

Ben jij zelfstandig professional en wil je dat blijven, of ben je werknemer maar zie je het niet zitten om 40 jaar bij dezelfde baas te blijven, dan ben jij een Modern Werkende en komt de Werkvereniging op voor jouw belangen.

Ja, ik wil deelnemer worden voor €30 per jaar

Comments 1

  1. zoals ik al eerder betoogde in mijn petite https://helpzelfstandige.petities.nl/: de TOZO is nu gewoon dezelfde bijstandsuitkering waar je voor Corona ook al recht op had als ZZP-er. Allereerst moet de partnertoets uit de TOZO zoals in TOZO-1. Dan heb je in ieder geval recht op een bijstandsuitkering voor een tweepersoons huishouden. Maar vergeleken met de NOW regeling krijgen we dan nog steeds een schijntje.

    Bericht aan de overheid: zorg nou eens voor een fatsoenlijke steunregeling voor alle bedrijven inclusief zelfstandigen.

    De petitie loopt nog tot 15 februari. Teken hem vandaag nog!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *