De motieven om onze rechtszaak te steunen

Wél ondernemerslasten, geen coronasteun

“Kunt u ook de zzp’ers met bedrijfsruimte en zonder TVL aandacht geven”, vraagt een van de donateurs van onze crowdfunding voor de rechtszaak om eerlijke coronasteun. Dat deden we al en blijven we doen! De problematiek in deze hoek is schrijnend. Lees dit verhaal.

“Mag ik u wijzen op de vergeten zzp’ers/ondernemers die al anderhalf jaar nul euro steun krijgen? Geen TVL, geen Tozo, geen 100 euro, of TONK? En die wel een lopende huur hebben voor een bedrijfsruimte. Mijn totale lasten zijn net zo hoog als het hele salaris van mijn partner (waarschijnlijk zelfs hoger) terwijl mijn partner dan nog zijn eigen deel vaste lasten moet betalen. We zitten al langer dan anderhalf jaar onder bijstandsniveau en kunnen ook geen BBZ aanvragen. Het gaat dus veel verder dan geen Tozo! De politiek weet dit al vanaf de start en doet helemaal niets voor deze groep. Van Aartsen roept dat we naar andere banen kunnen, maar dat klopt helemaal niet want het een sluit niet aan op het ander. (…) In België en Oostenrijk krijgen mensen vergoeding in de vorm van een soort tijdelijke werkloosheidsuitkering. Al ons geld, privé, zakelijk, voor pensioen, ziekte etc. is op.”

Strijd mee tegen deze onrechtvaardigheid
#eerlijkecoronasteun #werkvereniging

Bedrijf liep altijd prima, maar door corona nu geen eten

Veel van de reacties die de Werkvereniging krijgt op ons initiatief voor een rechtszaak om eerlijke coronasteun geven een helder en schrijnend beeld. Gezonde zzp-ondernemers komen door corona in diepe problemen. Zoals deze.

“Ik zag de oproep voorbij komen over de Tozo. Ik ben werkzaam in de evenementensector en als artiest. Door de vorige maatregelen werd ik ondersteund, zodat ik in ieder geval mijn huur kon betalen en eten. Momenteel is mijn hele sector weer gesloten, zijn alle boekingen geannuleerd en zit ik met 0,0 inkomen. Er zou een versoepelde aanvraag mogelijk zijn voor de Bbz, maar deze is alles behalve versoepeld. Er zou geen vermogenstoets zijn, maar ik moet wel alle cijfers van de afgelopen vier jaar aanleveren, alle bankafschriften van elke rekening en spaarrekening van de afgelopen drie maanden. Oftewel: men wil precies zien wat je doet en wat je hebt. Ik heb ze verteld dat ik op basis van die gegevens nooit een uitkering zal krijgen, want in de jaren voor corona liep mijn bedrijf prima. Als reactie kreeg ik een simpel telefoontje dat er geen discussie mogelijk is en ik gewoon maar alles moet aanleveren. Het kan dan ook tot drie maanden duren voordat ik er iets van zie, want ze moeten eerst alles door lopen. Dit betekent dus dat ik die drie maanden helemaal geen inkomen heb, mijn huur niet kan betalen en op een gegeven moment niet meer kan eten.”

Draag bij aan het herstellen van deze oneerlijkheid.
#eerlijkecoronasteun #werkvereniging

Eerlijke coronasteun voor alle werkenden. Wat doe jij?

Ondernemers hebben na twee jaar corona dringend steun nodig. Hieronder enkele  reacties die de Werkvereniging kreeg naar aanleiding van de crowdfunding voor een rechtszaak om eerlijke coronasteun.

“Ik heb altijd toernooien/events georganiseerd en de meeste inkomsten verdien ik via bedrijven en ondernemers die hun product of dienst willen promoten. Sinds de Corona-crisis heb ik gelukkig een beroep kunnen doen op de Tozo. Nu de Tozo al een tijdje verdwenen is, merk ik weer dat ik bijna niks meer verdien. Bedrijven hebben geen geld meer om te adverteren bij mij of het eerste waar men op bespaart is advertentiekosten. Ik kan ook geen mooi voetbaltoernooi meer organiseren en sponsors haken af. Het kabinet stopt alle competities ook random, waardoor het echt een onzekere puinhoop wordt. Hier lijd ik dus onder.”

“Als ondernemer heb ik recht op een TVL. Dat is in eerdere gevallen goed gegaan, maar voor Q2 is het een enorm bedrag en RVO wil daarvoor een accountantsproduct. Dit product is niet gemakkelijk te krijgen/op te laten stellen. Dit heeft de nodige tijd nodig (als je al een accountant vind die het wil maken als je geen eigen klant bent). Mijn aanvraag is dus afgewezen, voordat ik het gevraagde heb kunnen aanleveren. De aanvraag is afgewezen zonder dat er voldoende tijd is. RVO heeft mij zelf geadviseerd om bezwaar te maken hiertegen.”

Ook jij kunt helpen met een bijdrage voor eerlijke coronasteun
#eerlijkecoronasteun #werkvereniging

Bijdrage aan eerlijke coronasteun: kwestie van maatschappelijk verantwoord ondernemen

Dat vindt Johannes Prakken, eigenaar van Bruins | administratie • belasting • advies. Hij legde (op Linkedin) uit waarom hij de crowdfunding voor de rechtszaak steunt.

“Wij hebben geen last gehad van de coronacrisis. In ieder geval niet financieel. Voor ons is er extra omzet uitgekomen. En ja, ook wat investeringen in kantoorinrichting. Maar eerlijk, die investeringen zijn in niet-coronaomstandigheden grotendeels van nut. En ook een stukje maatschappelijk verantwoord ondernemen hoort er ook bij.”

Hij onderschrijft dat de overheid onterecht onderscheid maakt tussen coronasteun aan werknemers en zelfstandigen. Immers: het kabinet heeft ervoor gekozen een nieuwe regeling op te tuigen (NOW) waarbij werkgevers alleen in aanmerking komen voor noodsteun als ze hun werknemers op de loonlijst houden en hun inkomen tot 3x modaal uitbetalen (ruim een ton per jaar). Maar voor zelfstandigen (met en zonder personeel) is echter géén nieuwe regeling opgetuigd. Als ze al in aanmerking komen voor noodsteun (Bbz-light), is deze gebaseerd op een versoepelde versie van de bijstand. Hun inkomen wordt aangevuld tot bijstandsniveau, waarbij het inkomen van de partner wordt afgetrokken (zo’n 12.000 per jaar voor alleenstaanden en 18.000 per jaar voor een gezin). Veel zzp’ers komen hierdoor in de problemen.

Wees solidair en draag bij aan eerlijke coronasteun voor alle werkenden.

Ook als jou dit niet direct treft!